FAQ - Wymagania techniczne
-
Jakie wymagania techniczne muszę spełnić, aby móc korzystać z ProfiTEL?
Powinieneś mieć szerokopasmowy dostęp do Internetu. Połączenie w telefonii IP potrzebuje ok. 30-40 kbps pasma w obie strony. W trakcie rozmowy wysyłanych jest ok. 100 pakietów na sekundę. Opóźnienie docierania pakietów do naszego serwera nie powinno przekraczać 100-150 ms, a zmienność tego opóźnienia (jitter) nie powinna przekraczać 50 ms.
-
Jakie urządzenia muszę posiadać?
Masz dwie opcje korzystania z usługi
ProfiTEL:
- Rozmowa przez zwykły telefon (np. za pomocą bramki lub routera lub telefonu IP)
- Rozmowa przez komputer (po zainstalowaniu oprogramowania na komputerze - np. XTen X-Lite)
-
Dlaczego zdarza się, że mój rozmówca słyszy echo?
Echo jest spowodowane dźwiękiem z głośników/słuchawek, który dociera do mikrofonu. Aby je usunąć użyj słuchawek z mikrofonem albo ścisz głośniki. Możesz też regulować siłę głosu i mikrofonu z Windowsowego audio mixera. Niektóre karty mają opcje „Wave balance", w ustawieniach nagrywania Windows ta opcja powinna być ustawiona na „mute". Można też w Panelu Sterowania wywołać ustawienia „Dźwięki i Multimedia" (lub Dźwięki i urządzenia audio w Windows XP). Następnie wybrać zakładkę „Audio" i wcisnąć przycisk „Głośność". Wśród wszystkich pokazanych tam suwaków wszystkie należy ustawić na minimum poza suwakiem „Mikrofon", przy którym dodatkowo należy wybrać opcję „Zaznacz" (jako jedyny).
-
Posiadam firewalla. Czy mogę korzystać z sieci ProfiTEL?
Tak. Wystarczy tylko odpowiednio skonfigurować program. Należy dla zakresu IP: 213.218.117.64-213.218.117.127 otworzyć ruch UDP dla portów 5060, 10.000-20.000.
-
Czy muszę mieć stały adres IP, aby móc korzystać usług ProfiTEL?
Nie. Możesz posiadać zmienny IP, a także "prywatny" adres IP (za NATem).
-
Czy z sieci ProfiTEL można korzystać używając modemu?
Nie, jakość internetu uzyskiwana w ten sposób jest zbyt słaba, aby usługa VoIP działała poprawnie.
-
Dlaczego nie słyszę rozmówcy?
Jeśli twój rozmówca słyszy Ciebie ale ty nie słyszysz go, to przyczyny mogą być następujące: Twoje słuchawki/głośniki są ustawione na „Mute" lub masz połączenie z Internetem przez firewall, proxy lub NAT. Generalnie pozwalają one „przejść" wychodzącym danym bez żadnych zakłóceń, ale „wpuszczają" tylko rozpoznawane typy pakietów do systemu. Stąd druga osoba może słyszeć Ciebie, ale Ty nie możesz słyszeć jej.
Sprawdź, czy masz dostępne wymagane porty:
Logowanie do serwera SIP Proxy (sip.profitel.pl lub 213.218.117.66) odbywa się przez protokół UDP port 5060. Po wybraniu numeru telefonu następuje zestawienie strumienia RTP (głosu), który do ProfiTEL (zakres adresów IP: 213.218.117.64-213.218.117.127) jest kierowany protokołem UDP na losowy porty z zakresu 10.000-20.000. Po stronie użytkownika wykorzystywane są porty lokalne definiowane w urządzeniu (softphonie). Różne urządzenia wykorzystują rożne porty z tego zakresu, np. Grandstream BT102 domyślnie 5004, Linksys 16384-16482, a softphone Xten X-lite 8000-8005.
-
Z jakich portów korzysta ProfiTEL?
Logowanie do serwera SIP Proxy (sip.profitel.pl lub 213.218.117.66) odbywa się przez protokół UDP port 5060. Po wybraniu numeru telefonu następuje zestawienie strumienia RTP (głosu), który do ProfiTEL (zakres adresów IP: 213.218.117.64-213.218.117.127) jest kierowany protokołem UDP na losowy porty z zakresu 10.000-20.000. Po stronie użytkownika wykorzystywane są porty lokalne definiowane w urządzeniu (softphonie). Różne urządzenia wykorzystują rożne porty z tego zakresu, np. Grandstream BT102 domyślnie 5004, Linksys 16384-16482, a softphone Xten X-lite 8000-8005.
-
Co to są kodeki i jakich używa ProfiTEL?
Kodek odpowiada za zmianę sygnału głosowego na format odpowiedni do przesyłania go w sieci. W użyciu jest wiele kodeków, każdy ma swoje plusy i minusy. Podstawowa różnica polega na mocy kompresji i zapotrzebowaniu na pasmo. Im kodek dokonuje większej kompresji (potrzebuje mniej pasma) tym bardziej obniża się jakość głosu. W sieci
ProfiTEL można stosować:
- G.711a (alaw/PCMA) - wymaga wraz z narzutami 87-110kbps pasma - polecany do używania w sieci ProfiTEL
- G.726-32 wymaga wraz z narzutami 55-79kbps pasma
- G.729 wymaga wraz z narzutami 31-55kbps pasma
- GSM wymaga wraz z narzutami ok. 40kbps pasma
Podziel się tekstem ze znajomymi:
Copyright by
ProfiGroup.pl, © 2012 - 2013 - Wszelkie prawa zastrzeżone!